Zomerse spinazie pastasalade

11 Jul

foto (1)

Laatst ging ik bij een vriendin langs, waar ik onverwachts bleef mee eten. We moesten nog boodschappen doen en besloten er een uitgebreide maaltijd van te maken, altijd goed! Ik maakte Barbunya, een superlekker en gezond bijgerecht waar ik binnenkort het recept van zal geven. Zij maakte een overheerlijke pastasalade. Een ding waarvan ik altijd weer vergeet hoe lekker het is, zijn zongedroogde tomaten op olie. En bij deze vriendin kom ik daar altijd weer achter, want zij gebruikt ze het liefst door alles. En terecht, want ze zijn echt tasty! Waarschijnlijk omdat ik niet zo dol ben op een vers rauw tomaatje. Zelfs met van die kleine snoeptomaatjes doe je mij geen plezier. Misschien ook wel, omdat ik er als kind één aangeboden kreeg en in de waan verkeerde dat dit werkelijk een ‘snoep’tomaat zou zijn. Niks was minder waar, het was gewoon een ordinaire tomaat, maar dan klein! Enfin, verder lust ik eigenlijk alles =)

Om terug te komen op die pastasalade, dit is echt zo’n succesnummer voor bij de BBQ of in het park. Of gewoon thuis natuurlijk, dus maakte ik het gisteren weer!

voor 3-4 personen

wat heb je nodig?

300 g. kleine pasta (ik gebruikte fussili)
een ui
2 tenen knoflook
300 g. verse spinazie, gewassen en ontdaan van dikke stelen
een half potje zongedroogde tomaten
een paprika
200 g. feta, in blokjes
een handjevol zonnebloempitten of pijnboompitten
olie (bij voorkeur uit de pot van de zongedroogde tomaten)

Wat te doen?

Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet en spoel af met koud water. Laat het uitlekken terwijl je de rest bereidt.
Rooster de zonnebloem- of pijnboompitten in een droge koekenpan tot ze lichtbruin worden. Zet ze even apart in een schaaltje.
Snipper de ui en fruit deze op laag vuur in een beetje olijfolie in de koekenpan. Kneus en snijdt de knoflook fijn en voeg deze de laatste 30 seconden met de ui mee. draai het vuur uit.
Doe de pasta in een grote kom (waarin je het zult serveren). Snijdt de paprika en de zongedroogde tomaten en voeg toe aan de pasta. Voeg nu ook de feta, ui/knoflook, de zonnebloem- of pijnboompitten toe. Voeg ook de spinazie toe, je kunt de blaadjes in zijn geheel toevoegen of ze eerst scheuren of snijden. Schep nu alles door elkaar met 2 á 3 el van de olie. Breng op smaak met peper en zout.

Eet smakelijk!

2 Reacties to “Zomerse spinazie pastasalade”

  1. MarietjeD oktober 16, 2013 bij 11:48 am #

    Lekkere recepten vooral de cheesecake maar dan met lemmoncurd 🙂
    Heb je ook nog wat voor pastarecepten.

    • kokkimmetje oktober 16, 2013 bij 12:06 pm #

      hoi Marietje,
      Leuk dat je het vraagt, dan zal ik snel eens wat pastarecepten er op zetten. neem anders eens een kijkje op deze blog http://casadolceria.com/ . zij maakt veel italiaanse recepten, dus daar vindt je zeker pastagerechten!
      groetjes, Kim

Geef een reactie

ZONDERZOOI

FOOD - COACHING - LIFESTYLE

Bee Jee kookt!

Het leukste foodblog van Nederland.

Making Really Good Food

Because sharing things is fun!

TaartTopper

Creative cake art

Chef in disguise

Easy authentic middle eastern recipes

Mama's Gotta Bake

she's bad, she's bold...and she likes sugar

maren ellingboe

recipe developer, stylist, content creator

The Moonlight Baker

It all started with a midnight brownie...

The New (Cooking) Adventures of Ole' Bill

I'm a goofball who likes to cook. These are my stories.

Katie at the Kitchen Door

Globally-inspired, seasonal recipes

Salted Kitchen

For the love of vegetables

The Hungry Artist

A blog about healthy cooking and eating with kids.

Overtime Cook

...because most of us don't have all day to spend in the kitchen!

Pease Pudding

Just another WordPress.com weblog

eggton

{salty wit + a sweet tooth}

