Barbunya

16 Aug

DSC05469
Eerlijk, ik weet niet eens of je de naam zo schrijft (spreek uit als bar-boen-ja). Dit is namelijk een recept dat ik via via heb overgenomen. Ik at het als eerst bij mijn vriend en was er meteen dol op! Hij had het weer van zijn moeder geleerd (die overigens ontzettend lekker kan koken en waar ik dan ook graag bij aanschuif). Het is een koud bijgerecht met groenten, maar toch fris en zoet. Nader onderzoek heb ik er niet naar gedaan, maar wat ik zeker weet is dat meer mensen het zouden moeten eten. De ingrediënten en de foto’s zijn niet spectaculair, dat geef ik toe. Maar even serieus, dit is écht heel lekker! (maar dan ook echt hé).

Bijgerecht voor 4-6 personen
Wat heb je nodig?
1 grote ui
2 peentjes
3 aardappels
1 blik kidneybonen, uitgelekt
2 kleine blikjes tomatenpuree
1 1/2 tl suiker
peterselie
citroen

DSC05460

Wat te doen?
Snijd de groenten in gelijke blokjes van ongeveer 1 cm.
DSC05463
Zet een hapjespan met 2 el olie op laag vuur en en voeg de ui, peen en aardappel toe. Doe de deksel op de pan en laat het staan tot alle groenten gaar zijn. Roer af en toe door de pan en als het dreigt aan te bakken, voeg dan een beetje water toe om dat te voorkomen. Als de groenten (beet)gaar zijn, na ongeveer 15 minuten, voeg je de bonen toe. Voeg nu de tomatenpuree toe en bak het 1 minuutje mee. Voeg dan de suiker toe met een scheutje water tot de tomatenpuree lijkt op een dikke saus. Schep nu alles over in een grote ondiepe schaal en laat het volledig afkoelen tot huiskamertemperatuur. Ik zet het altijd in de koelkast. Serveer de Barbunya met peterselie en stukjes citroen. Vergeet vooral de citroen niet, want die combinatie maakt dit gerecht echt helemaal af !

Geef een reactie

Bee Jee kookt!

Het leukste foodblog van Nederland.

Making Really Good Food

Because sharing things is fun!

TaartTopper

Creative cake art

Chef in disguise

Easy authentic middle eastern recipes

Mama's Gotta Bake

she's bad, she's bold...and she likes sugar

maren ellingboe

recipe developer, stylist, content creator

The Moonlight Baker

It all started with a midnight brownie...

The New (Cooking) Adventures of Ole' Bill

I'm a goofball who likes to cook. These are my stories.

Katie at the Kitchen Door

Globally-inspired, seasonal recipes

Salted Kitchen

For the love of vegetables

The Hungry Artist

A blog about healthy cooking and eating with kids.

Overtime Cook

Just another WordPress.com site

Pease Pudding

Just another WordPress.com weblog

eggton

{salty wit + a sweet tooth}

