Kleverige dadelcake

31 Aug

DSC05892
Gisteren kwam mijn schoonmoeder eten en bedacht ik me wat ik zou kunnen maken voor bij de koffie. Mijn inspiratie was ver te zoeken, omdat ik die dag ook nog een belangrijk gesprek had. Dus de maaltijd zou bestaan uit gekookte aardappels, bloemkool, een runderworst en zoetzure komkommer. Niet zo zomers, hoor ik je denken. Klopt als een bus, maar toen ik dat bedacht regende hier net bakken uit de lucht en zag ik m’n pen als vanzelf op mijn boodschappenlijstje noteren: bloemkool. Well, then bloemkool it is! Maar om die niet al te fantastische maaltijd te compenseren moest ik toch zeker wel iets lekkers bakken. Ik accepteerde dat ik vandaag zelf niets meer ging verzinnen, dus sloeg een van mijn kookboeken open en zocht een recept uit wat succes garandeerde, maar met een toch enigszins spectaculair eindresultaat. Het werd een plakkerige dadelcake uit het boek ‘nagerechten’. En ik ruil voor deze lekkere cake, heeft mijn schoonmoeder me leren haken. Let wel, gewoon recht toe recht aan met een vaste steek. Maar misschien dat ik na het bakken van een Limburgse kersenvlaai nog wel een lesje krijg, net zolang tot ik eindelijk die mooie gehaakte cactussen kan maken die op mijn Pinterest staan!

Wat heb je nodig?
200 gram dadels, ontpit en in stukjes
100 gram boter
100 gram suiker (het originele recept bevat bijna het dubbele, maar geloof me, dit is zoet genoeg)
2 eieren
snufje zout
1 tl vanille essence
185 gram zelfrijzend bakmeel

Voor de saus
185 gram bruine basterdsuiker
125 ml slagroom
100 gram boter

DSC05864
Wat te doen?
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een springvorm in en bestuif met poedersuiker of bekleed met bakpapier. Ik gebruikte een ronde van 18 cm, het boek een vierkante van 20 cm. Breng de dadels met 250 ml water in een pan aan de kook en laat afkoelen. Haal het door een zeef en druk het overtollige vocht eruit. Als de dadels van zichzelf al zacht en plakkerig zijn is deze stap overbodig.
Klop met een mixer de boter, suiker en het snufje zout licht en romig. Klop één voor één de eieren erdoor. Voeg de vanille toe en klop goed.
Schep met een metalen lepel eerst de dadels door het beslag en vervolgens het meel. Schenk het beslag in de vorm en bak 45 tot 50 minuten.

DSC05873
Meng voor de saus alle ingrediënten in een pannetje en breng al roerend aan de kook. Zet het vuur laag en laat nog 2 minuten sudderen. Snijd de cake in stukken en giet er wat van de saus over.

Geef een reactie

ZONDERZOOI

FOOD - COACHING - LIFESTYLE

Bee Jee kookt!

Het leukste foodblog van Nederland.

Making Really Good Food

Because sharing things is fun!

TaartTopper

Creative cake art

Chef in disguise

Easy authentic middle eastern recipes

Mama's Gotta Bake

she's bad, she's bold...and she likes sugar

maren ellingboe

recipe developer, stylist, content creator

The Moonlight Baker

It all started with a midnight brownie...

The New (Cooking) Adventures of Ole' Bill

I'm a goofball who likes to cook. These are my stories.

Katie at the Kitchen Door

Globally-inspired, seasonal recipes

Salted Kitchen

For the love of vegetables

The Hungry Artist

A blog about healthy cooking and eating with kids.

Overtime Cook

...because most of us don't have all day to spend in the kitchen!

Pease Pudding

Just another WordPress.com weblog

eggton

{salty wit + a sweet tooth}

