Kruidige pompoensoep

6 Okt

DSC06336
In mijn vorige blogpost, waarin ik het recept gaf van gepofte aardappels, hield ik al een ode aan de herfst. Aan déze herfst welteverstaan, want zo warm en zonnig kan ik me de herfsten van afgelopen jaren niet herinneren. Ondanks dat het zonnetje zich graag laat zien dit seizoen heb ik behoefte aan eten dat hoort bij koude dagen. Warm eten waar je gelukkig van wordt, zoals soep! Mijn liefste maak ik daar echter minder gelukkig mee, dus is er in huize kokkimmetje een limiet gesteld op het bereiden van soep. Ook zijn er ‘compensatiedagen’ in het leven geroepen. Dat zijn dagen die volgen of voorafgaan aan soep-dagen en waarbij we ‘een fatsoenlijke maaltijd’ eten [lees: AVG, aardappels, groente en vlees].
Hoe dan ook zou ik dit jaar geen overheerlijke kom pompoensoep aan me voorbij laten schieten. Dus ging ik gisteren naar de markt, waar ik voor de tijd van het jaar minder pompoenen tegen kwam dan verwacht, maar met een flinke flespompoen terugkeerdeen er een heerlijke kruidige pompoensoep van maakte. Dus trek je niets aan van zeurende liefjes, kinderen of huisgenoten en maak deze herfst een grote pan oranje troost. Ze draaien vanzelf wel bij als je ze eenmaal aan tafel zitten, zo ook mijn lief gisteren.

DSC06331
Voor 4 personen
Wat heb je nodig?
een pompoen (1 à 2 kilo)
2 grote aardappelen
2 grote uien, gesnipperd
2 appels (laat je niet misleiden door de foto)
2 tenen knoflook, geplet en in stukjes gesneden
2 blaadjes laurier
1 tl kaneel
1 tl gemberpoeder of wat geraspte verse gemberwortel
1 tl kardemom
3 el (olijf)olie
1 liter groentebouillon
peper en zout naar smaak

DSC06333
Wat te doen?
Schil de pompoen en snijdt in blokjes van 1 a 2 cm. Als je het zwaar vindt om de pompoen te schillen of je mes is niet scherp genoeg, kun je er ook voor kiezen om de pompoen in zijn geheel 10 minuten te koken. Daarna (wel even laten afkoelen) is het verwijderen van de schil een stuk makkelijker. Snijdt de aardappels in even grote blokjes. Snijdt ook de appel in blokjes en zet apart.
Doe de olie in een grote braad- of soeppan en fruit hierin de ui ongeveer 5 minuten. Voeg nu de knoflook en de kaneel, gember en kardemom toe. Voeg vervolgens de aardappel en pompoen toe en bak al roerend 5 minuten. Voeg nu de bouillon en de laurier toe. Ik voeg meestal niet alle bouillon toe en beslis na het pureren van de soep of ik de dikte goed vind en voeg zo no nodig ook de rest toe. Zet de pan op een laag vuurtje en kook de soep zachtjes 30 minuten. Voeg na 20 minuten de blokjes appel toe.

DSC06334
Nu zijn alle groenten gaar (zo niet, kook de soep wat langer). Verwijder de laurier en pureer de soep met een staafmixer. Als je de soep te dik vindt kun je deze aanlengen met wat bouillon. Breng de soep op smaak met peper en zout. Geniet nu van je heerlijke huisgemaakte pompoensoep!

DSC06335

 

 

2 Reacties to “Kruidige pompoensoep”

  1. beejeekookt oktober 6, 2013 bij 5:29 pm #

    Inderdaad heerlijk herfstig. Is het echt weer tijd voor. Jouw variant ken ik nog niet, ga ik meenemen!

    • kokkimmetje oktober 7, 2013 bij 12:36 am #

      Ja hè, van mij mag het zo blijven 🙂 Jij hebt ook een leuke blog trouwens!

Geef een reactie

ZONDERZOOI

FOOD - COACHING - LIFESTYLE

Bee Jee kookt!

Het leukste foodblog van Nederland.

Making Really Good Food

Because sharing things is fun!

TaartTopper

Creative cake art

Chef in disguise

Easy authentic middle eastern recipes

Mama's Gotta Bake

she's bad, she's bold...and she likes sugar

maren ellingboe

recipe developer, stylist, content creator

The Moonlight Baker

It all started with a midnight brownie...

The New (Cooking) Adventures of Ole' Bill

I'm a goofball who likes to cook. These are my stories.

Katie at the Kitchen Door

Globally-inspired, seasonal recipes

Salted Kitchen

For the love of vegetables

The Hungry Artist

A blog about healthy cooking and eating with kids.

Overtime Cook

...because most of us don't have all day to spend in the kitchen!

Pease Pudding

Just another WordPress.com weblog

eggton

{salty wit + a sweet tooth}

