Granola (cruesli)

2 Nov

DSC06639
Sinds jaar en dag bestaat mijn ontbijt uit een schaaltje magere yoghurt met cruesli, soms aangevuld met een banaan of wat gedroogd fruit. Een gezonde start van de dag al zeg ik het zelf. Totdat op een dag mijn oog viel op de ingrediëntenlijst achterop de verpakking. Holiemolie! Ik ontdekte dat mijn ontbijtje lang niet zo verantwoord was als ik al die tijd dacht. Je mag me misschien onnozel verklaren, maar ik dacht altijd dat cruesli suikervrij was. Niets blijkt minder waar, want cruesli zit vol suikers en andere gekkigheden (zoals zwaveldioxide, say what?!). Daarom zit er maar één ding op, zelf maken! Het is supermakkelijk, je hebt zelf de keuze om erin te gooien wat je wilt en daarbij is het ook nog eens veel lekkerder.
Het recept hieronder is hoe ik het maakte, maar je kunt eindeloos variëren met granen, noten, zaden en vruchten. Als de granola klaar en afgekoeld is, kun je bijvoorbeeld ook gedroogde vruchten toevoegen.

DSC06625
voor 300 gram granola/cruesli
Wat heb je nodig?
100 gram havermoutvlokken
100 gram ongezouten, ongeroosterde noten
2 el zonnebloempitten
2 el lijnzaad
2 el maanzaad
2 el gedroogde kokos
1 tl kaneel
2 el olie
4 el honing

DSC06629
Wat te doen?

Verwarm de oven voor op 150 graden. Hak de noten in stukjes, ik deed dat met een vijzel. Meng alle droge ingrediënten, behalve de kokos, in een ovenschaal. Meng er dan goed de olie en honing doorheen. Zet de schaal ongeveer 40 minuten in de oven en voeg na 30 minuten de kokos toe. Houdt de granola tijdens het bakken goed in de gaten en haal het regelmatig uit de oven om erdoorheen te roeren.
Haal uit de oven en laat het helemaal afkoelen. Je kunt het bewaren in een goed afgesloten blik of plastic bewaardoos.

DSC06644

Eén reactie to “Granola (cruesli)”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kruidige wortelhavermoutpap | kokkimmetje - maart 23, 2014

    […] leuker beginnen dan met twee bruine boterhammen en kaas. Zo eet ik doordeweeks graag yoghurt met cruesli, en varieer ik met noten en gedroogde vruchten. In het weekend is het helemaal een feest en bak ik […]

Geef een reactie

ZONDERZOOI

FOOD - COACHING - LIFESTYLE

Bee Jee kookt!

Het leukste foodblog van Nederland.

Making Really Good Food

Because sharing things is fun!

TaartTopper

Creative cake art

Chef in disguise

Easy authentic middle eastern recipes

Mama's Gotta Bake

she's bad, she's bold...and she likes sugar

maren ellingboe

recipe developer, stylist, content creator

The Moonlight Baker

It all started with a midnight brownie...

The New (Cooking) Adventures of Ole' Bill

I'm a goofball who likes to cook. These are my stories.

Katie at the Kitchen Door

Globally-inspired, seasonal recipes

Salted Kitchen

For the love of vegetables

The Hungry Artist

A blog about healthy cooking and eating with kids.

Overtime Cook

...because most of us don't have all day to spend in the kitchen!

Pease Pudding

Just another WordPress.com weblog

eggton

{salty wit + a sweet tooth}

