Vanille- en chocoladevla

28 Nov

DSC06845
Ik ben altijd op en top nieuwsgierig naar recepten van producten die je als vanzelfsprekend beschouwd. Een taart maak je met bloem, boter, ei en suiker, lasagne bouw je zelf in elkaar en iedereen weet dat je guacamole het beste kunt maken met verse avocado’s, omdat de kant en klare versie simpelweg niet te hachelen is. (Een pot supermarkt quacamole bevat ongeveer 1% avocado en 99% ingrediënten waarvan je de naam niet kunt uitspreken). Maar een pak vla stop ik in m’n mandje zonder daar een seconde over na te denken.

Totdat ik laatst per ongeluk chocoladepasta had gemaakt. Nu zul je je afvragen hoe je in godsnaam ‘per ongeluk’ chocopasta maakt, maar dat zal ik je vertellen. Vorige week bakte ik een sachertorte , maar maakte té veel chocoladetopping om te taart mee te bekleden. Ik vond het zo zonde om weg te gooien dat ik het bewaarde in de koelkast, zonder te weten waar ik het voor zou gebruiken. De volgende dag trok ik de koelkast open op zoek naar broodbeleg, en daar stond de chocoladetopping. De cartoon-gloeilamp boven mijn hoofd sprong aan en binnen een luttele 2 minuten was deze topping omgetoverd in chocopasta.

Nu is chocopasta ook een van de dingen die ik zo in m’n boodschappenmandje stop, maar toen ik me bedacht wat ik nog meer zelf zou kunnen maken was ook vla één van die mogelijkheden. Ik stuitte op het recept van Martha Steward, een Amerikaanse huis- tuin en keuken guru. Het is een soort basis-recept waar je alle soorten ‘pudding’ mee kunt maken, want zo noemen ze het. Maar Amerikaanse pudding blijkt gewoon Hollandse vla. Hieronder het recept in grammen en milliliters. Het enige wat ik zou veranderen in het recept is om de boter weg te laten. Het zijn 2 eetlepels overbodige calorieën, terwijl de vla al romig genoeg is.

DSC06832
Wat heb je nodig?
150 gram suiker
30 gram maizena
mespuntje zout
35 gram cacao of 1 vanillepeul (je kunt ook 1 tl vanille extract gebruiken, al is de smaal van een peul intenser)
550 ml melk
4 eierdooiers
(2 el boter, in stukjes)

DSC06834
Wat te doen?
Mix in een pan suiker, maizena en zout. Voeg als je chocoladevla wilt maken nu ook de cacao toe. Mix dan geleidelijk de melk erdoor en roer goed met een garde totdat er geen stukjes maizena meer te zien zijn. Voeg dan de dooiers toe en roer goed. Voeg voor vanillepudding nu de vanillepeul toe. Dat doe je door de peul in de lengte door te snijden en het merg eruit te schrapen. Roer het goed door de melk en laat ook de rest van de peul (de schil) meekoken.
Zet de pan op het vuur en breng al roerend aan de kook. Kook het geheel 1 minuut en haal dan de pan van het vuur. Haal de schil van de vanillepeul uit de vla.

DSC06836
Schenk het nu in een schaal en roer nu de boter erdoor tot deze opgelost is in de vla (je kunt de boter ook achterwege laten). Dek af met vershoudfolie, dat doe je door de folie op de vla te leggen, zo voorkom je dat er een velletje op komt. Laat de afgedekte vla ongeveer 3 uur in de koelkast staan. Verwijder het folie en roer nog een keer goed door. De vla is ongeveer 3 dagen houdbaar. 

2 Reacties to “Vanille- en chocoladevla”

  1. taarttopper november 28, 2013 bij 1:35 pm #

    Leuke blog. Ik hou niet zelf van chocola maar is zo leuk geschreven dat ik het vanaf het begin tot het eind heb gelezen 😉
    En de foto is ook mooi gemaakt! Top

    • kokkimmetje november 28, 2013 bij 5:05 pm #

      Hoihoi, bedankt voor je superleuke reactie! Wat zonde dat je geen chocolade lust, vooral in deze tijd van het jaar. Of juist niet zou je kunnen zeggen. Ik lust bijvoorbeeld geen drop en kan het dus makkelijk laten staat =) En jij maakt supermooie taarten zie ik, tof!

Geef een reactie

ZONDERZOOI

FOOD - COACHING - LIFESTYLE

Bee Jee kookt!

Het leukste foodblog van Nederland.

Making Really Good Food

Because sharing things is fun!

TaartTopper

Creative cake art

Chef in disguise

Easy authentic middle eastern recipes

Mama's Gotta Bake

she's bad, she's bold...and she likes sugar

maren ellingboe

recipe developer, stylist, content creator

The Moonlight Baker

It all started with a midnight brownie...

The New (Cooking) Adventures of Ole' Bill

I'm a goofball who likes to cook. These are my stories.

Katie at the Kitchen Door

Globally-inspired, seasonal recipes

Salted Kitchen

For the love of vegetables

The Hungry Artist

A blog about healthy cooking and eating with kids.

Overtime Cook

...because most of us don't have all day to spend in the kitchen!

Pease Pudding

Just another WordPress.com weblog

eggton

{salty wit + a sweet tooth}

