Kookboek uit overóvergrootmoeders tijd

27 Jan

DSC07293
Laatst kreeg ik van mijn oma het kookboek van de Amsterdamse huishoudschool. Het boek is weliswaar een stuk ouder dan mijn oma, het stamt namelijk uit 1912! Ondanks dat de recepten meer dan 100 jaar oud zijn, staat het vol met klassiekers die we vandaag de dag nog steeds bereiden. Met enige uitzondering daar gelaten, neem bijvoorbeeld ‘hersens in schelpen’. (volgens het recept kook je hersens van een rund in bouillon en serveer je die met een lekker kruidig sausje, jummie!). Als we de hersens buiten beschouwing laten is dit een prachtig klassiek kookboek vol met heerlijke, vaak simpele en ‘low budget’ recepten.

DSC07301
Hier en daar begeleid met zwart wit foto’s of plaatjes in kleur. Ziet er goed uit, toch?

DSC07300
Maar vooral met tips om ‘tegemoet te komen aan de moeilijkheden, waarmee zoo menige huisvrouw te kampen heeft bij de samenstelling van het dagelijksch menu, dat in vele gezinnen maar al te vaak aan chronische eentonigheid lijdt.’

DSC07302
Ik vond het zo prachtig dat ik dit graag even met jullie wilde delen. Omdat ik op het moment druk met met school heb ik zelf helaas geen tijd gehad om recepten te plaatsen. Maar volgende week komt er zeker weer wat lekkers aan!

6 Reacties to “Kookboek uit overóvergrootmoeders tijd”

  1. Casa Dolceria januari 27, 2014 bij 9:52 pm #

    Ik vind ze geweldig, die oude kookboeken. En dit is echt een klassieker. Veel (kook)plezier!

  2. Saskia januari 28, 2014 bij 2:57 am #

    Zo cool! Echt een klassieker!

  3. beejeekookt januari 28, 2014 bij 7:26 am #

    Super leuk!

  4. kokkimmetje januari 28, 2014 bij 7:37 am #

    Ja echt heel tof, ik ga ook snel iets eruit maken en dan zal ik het resultaat posten!

  5. R. Timmers maart 11, 2014 bij 12:34 pm #

    Ha Kim, ik heb kort geleden een ontzettend leuk kookboekje gekocht en moet steeds aan je denken als ik erin kijk. Het heet veganistische koken 100recepten. Ik heb er E2,99 voor betaald. Er staan zulke leuke en eenvoudig te maken dingen in en je hoeft he natuurlijk niet aan het veganistische te houden. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt, mocht je het tegenkomen gr Gerda timmers (wordfeudspeler van je schoonmoeder)

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    • kokkimmetje maart 11, 2014 bij 5:54 pm #

      Hoi Gerda! Ik heb hier wel een boekje van de 500-reeks. Deze heet ‘500 vega gerechten’. Staan ook veel makkelijke en lekker dingen in. Ik ben echter niet vegetarisch, maar probeer zo min mogelijk vlees te eten.
      Leuk dat je aan me denkt en bedankt voor je tip!

Geef een reactie

Bee Jee kookt!

Het leukste foodblog van Nederland.

Making Really Good Food

Because sharing things is fun!

TaartTopper

Creative cake art

Chef in disguise

Easy authentic middle eastern recipes

Mama's Gotta Bake

she's bad, she's bold...and she likes sugar

maren ellingboe

recipe developer, stylist, content creator

The Moonlight Baker

It all started with a midnight brownie...

The New (Cooking) Adventures of Ole' Bill

I'm a goofball who likes to cook. These are my stories.

Katie at the Kitchen Door

Globally-inspired, seasonal recipes

Salted Kitchen

For the love of vegetables

The Hungry Artist

A blog about healthy cooking and eating with kids.

Overtime Cook

Just another WordPress.com site

Pease Pudding

Just another WordPress.com weblog

eggton

{salty wit + a sweet tooth}

